Kommentarer

Jag har fått två kommentarer angående Sorayas uppvärmningsform som jag vill diskutera med er! Jag vet att många är iväg på horse show, men ni får väl slänga in er åsikt till morgonkaffet imorgon istället. Jag väntar tålmodigt 😉

Lite lustigt när du säger att hon går i låg form när hon går i vanlig arbetsform. Du värmer upp henne i arbetsform och sedan tvingar du upp henne i en onaturlig form där hon blir stretig och spänd. Låt någon visa dig hur LÅG form ska se ut, men nosen nära underlaget och utsträckt hals. Du rider henne bakom hand och sliter därför enbart på hennes ryggrad. 

Kan inte påstå att hon får trava igenom kroppen hals rygg balans hör ihopp hon går mer under handen när du tror hon är låg hon dyker springer då hon har långa ben men inget tramp släpp igeom hals och låt ryggen halsen och benen börja svinga. Här blir det en pinnig trav och obalans de det man på hela rörelsemönster obalanserad nickar. 

Kika nu på uppvärmningen som visas i början av klippen:

Jag har flera gånger fått höra i kommentarer att hon inte alls går i låg form och bör bli lägre. Men jag minns väldigt starkt min förra tränares ord, hon sa till mig något i stil med; den låga formen är precis lika relaterad till utbildningsnivån och hästens styrka som den höga formen. 

Alltså, handlar det bara om att någon ”ska visa mig” och att Soraya SKA vara lägre i formen eller är det inte så att hon måste vara stark och utbildad nog för att kunna välva ryggen, vara ännu lägre och röra sig med tryck och schwung? Man stärker ju inte en häst till grand prix form i grand prix form – varför förutsätter då så många att hästen SKA gå i den absolut mest stretchande formen direkt? Om den nu är så stärkande och gymnastiserande så måste det väl vara fysiskt jobbigt, och därför också få ta sin tid. Eller?

Ingen hade ju skrivit ”be någon visa dig hur det ser ut när hon går i riktig grand prix form, få upp halsen på henne!”
Min förra tränare sa nämligen till mig att jag bad henne om en för låg form, eftersom hon inte var stark nog för den, och då ruckade jag hennes balans istället. Just den låga formen är intressant tycker jag; rund, inte rund. Så låg som det bara går eller bara lägre. Vad säger ni? 

Comments 29
  • Sara

    Kloka ord från den tränaren! Precis så är det givetvis.

    Reply

  • Ida

    I mina ögon är den låga, runda formen med en lite längre hals än det du har, men som du säger, orkar hon inte bära sig i den, så är det ju helt klart meningslöst att ‘tvinga’ in henne i den formen. Då gör den ju mer skada än nytta. Jag ser samtidigt inte heller att formen du har skulle vara skadlig, även om jag vill ha halsen mer fram. MEN, jag är inte heller den som utbildat en unghäst mot så höga klasser du satsar på, så vad vet jag egnetligen om vad som krävs? Skriv gärna ett mer utförligt inlägg om just denna långa, låga formen och vad du har fått lära dig å vad du tycker, jag är väldigt intresserad av din åsikt! Särskilt då denna formen är väldigt omtalad, positivt å negativt, å det finns lika många åsikter på hur den ska se ut som det finns får på Nya Zeeland. 😉

    Reply

  • Maria

    Hej Linn! Kikade på filmklippet när du red hos dina föräldrar. Men jösses vad fin hon är- så fina ni är tillsammans! Vilken utveckling! Du vet exakt dina och hästens styrkor och svagheter och anpassar hela ditt system efter det, inspirerande att se! Dina små hjälper gör att det ser lekande lätt ut!
    Sitter själv jag här hemma och ska byta stall idag, byter nu till ett dressyr centrum med grymma förutsättningar för mig och min 4 åring. Blir så glad av att höra dig berätta om din och Sorayas resa ihop. Alla dessa utbildningsdelar och moment man ska igenom med unghäst. Så skönt att höra någon sätta ord på svårigheter också, inte bara flasha när allt flyter, till exempel det här med att köra transport (som gör mig sååå nervös). På riktigt, du hjälper mig mentalt Tack för din otroligt och väl genomarbetade blogg!
    Kram

    Reply

  • Klara

    Citerar svenska ridhandboken som min tränare brukar göra ang låg form ”nosen nedanför bogspetsen, dock ej lägre än carpus”

    Sen måste man kunna ha kvar hästens bärighet i den låga formen. Den får inte trilla ner på bogarna, med styrka kommer hon kunna bli lägre utan att tappa sin bärighet.

    Hon är jättefin! Den låga formen är det inget fel på.

    Reply

  • Linda

    Är det något jag lärt mig så är det att det inte går att tvinga in hästen i en mall.

    Olika hästar är olika byggda och har även olika mentalitet.
    Som ryttare är det ditt jobb att rida din häst i den optimala formen för just den hästen, den dagen och den övningen.

    Se på tex Valegro, som 5 åring reds han fram i en relativ hög form eftersom han var för pigg och framåt för att kunna arbeta i en lång och låg. I slutet av passet gick det däremot fint att stretcha.

    Reply

  • Hanna2

    Mindre fokus på var huvudet är (både i den låga och den höga formen) och mer på överlinjen och bakbenen 🙂 tror jag är det enkla svaret.
    Hon behöver komma upp bättre över manken och ryggen, då kommer halsen att hamna rätt av sig själv. Och precis som i allt annat är det ju inget man bara ”gör” utan något man kontinuerligt jobbar med. Ridning är inte svart eller vit eller dåligt eller bra, formen är inte dålig men heller inte bra utan såklart som allt annat någonstans på gråskalan. Sen är det bara att jobba på det som är viktigast först och sedan fortsätta med nästa grej och nästa grej 🙂 Man blir aldrig klar, det är det vackra med den här sporten <3

    Reply

  • Ida

    Hej!
    Bara en nyfiken fråga. Hur ser du på bloggverktyget med trenden att allt färre kommenterar? Hur bevarar man närvaro? Har det utvecklats på ett annat sätt än tidigare relationen läsarebloggare? Eftersom du varit med i så många år.

    Reply

  • Frida

    Tänker som du att det är en process. Ingenting är färdigt från början oavsett låg stretchingform eller hög grand prix-form. Vissa hästar har lättare för det ena eller det andra, vissa är så rörliga att de kan vara i nästan vilken form som helst (vilket inte betyder att det är lätt för det, snarare svårare). Det är ju liksom grejen med att utbilda en häst, man bygger på med fler och fler byggklossar och på vägen så kan det vara lite krokigt och tokigt ibland, det betyder inte att det är fel det är bara så utveckling ser ut. Det är lätt att titta på dressyr på tv och/eller tillrättalagda bilder i bloggar och sen se allt som inte ser ut så som fel och dåligt.
    Angående Sorayas form så tycker jag att den blir bättre och bättre hela tiden, både i lägre och högre form vilket ju ändå är det som är grejen, att bli bättre. Hon skulle kunna bli lite rundare och komma upp lite mer med ryggen men det är som du skriver inget som kommer över en dag utan ngt som kommer med styrka och utbildning, jag kan inte se att du ”drar upp” henne i formen som du fick kommentar om. Det är en fantastiskt fin och talangfull häst som jag är säker på kommer att kunna göra allt så småningom, formen kommer bara bli bättre och bättre med mer styrka!

    Reply

  • Dressyrtanten A

    en av anledningarna till att jag följer dej Linn, är för din ödmjukhet inför din dressyrsatsning.
    Du medger öppet att du inte vet, går på en del känsla men också att du söker genuin fakta.
    Få människor som rider dressyr på medelhobbynivå är väl så granskade som du är och av en tränare som bevisligen både kan ge instruktioner samt föra fram unghästar. Tycker inte du tar några egna beslut för att det är fint o att du har en image som bloggdrottning där alla ska tycka du är så himla bra utan du frågar ödmjukt om råd och när du inte vet så undersöker du o frågar vidare. sedan kan man väl se att din läsarkrets är lite mer ifrågasättande kanske för att de också vill lära sig, vilket jag tycker är väldigt bra. jag tycker det är uppfriskande skönt att man inte bara diskuterar om schabrak a är snyggare än schabrak b, eller att man försöker väcka tankar, utan det finns ett genuint intresse för diskussion både från läsare och ditt håll vilket ger ett trevligt bloggformat. jag tror många som skriker fel form, fel sits mm utan att egentligen kunna underbygga sina åsikter kanske egentligen själv inte kan skilja på hur man åstadkommer vissa delar av ridningen utan de har en bild i huvudet och har man inte den så är det fel. men nu måste ju ridning individanpassas och jag tror att även de bästa kan nog hamna på sniskan, ha för stark häst, ha en häst som inte gör allt riktigt bra. och ibland så finns det nog mest en vilja att hitta fel istället för att tänka så många rätt.. om alla ryttare red 100% korrekt hela tiden finns det ju ingen anledning till stora världscuper mm för då skulle det ju inte finnas något spännings moment om det går vägen. det skulle bara finnas en enda typ av häst för att den ska kunna gå i alla konstellationer perfekt vilket också vore tråkigt. för då skulle det bli så tråkigt att rida, tjusningen med hästsport är att varje stund i sadeln är helt ny och man måste rida för stunden inte på gamla meriter.
    jag tycker du gör ett otroligt bra jobb i sadeln på Soroya speciellt med tanke på hur kort tid du varit dressyr ryttare, jag väljer att imponeras av det och säga att det ni inte klarar ännu kommer ni snart att klara galant, ambitiös ryttare, talangfull häst, bra förutsättningar med tränare mm kämpa på som du gör!!

    Reply

  • Marie

    Jag tycker att Emelie Nyreröd stretchar sina hästar i en väldigt bra form utifrån vad jag sett på hennes instagram. Hon är en av få som verkligen får ut överlinjen utan att hästen hamnar bakom lod. Och det verkar som att hon lyckas med detta på både yngre och äldre hästar. Men så är hon ju en fantastiskt begåvad ryttare också.

    Reply

  • Lina

    Tycker det är intressant att du tar upp det, men tycker det är fel att du försvarar formen, precis som sitsen istället för att formulera det som att ”vi jobbar på det”. Tycker egentligen inte att formen är för hög, utan saknar vara näsan fram och ryggen upp. ”Bara”… men som sagt, det är också något jag tror kommer med styrka och ridbar ridbarhet. OCH kunskapen på hästryggen. För vem har sagt att det är enkelt att rida??

    Reply

  • Karolina

    Intressant ämne! Jag tror precis som du, att det är precis lika svårt att rida sin häst i en riktigt bra låg form som i en hög tävlingsform. Däremot tror jag att folk generellt övar alldeles för lite på den låga formen, och jag som har haft en del elever ser ofta enorm skillnad om man uppmanar eleven att sträva efter bara några centimeter lägre nacke i uppvärmningen. Att många sen inte kan rida sin häst i en bra låg form leder nog tyvärr ofta till en alltför spänd och olösgjord hög form. Syftar givetvis inte på dig här utan pratar om ekipage i allmänhet. Det faller sig kanske naturligt att folk tränar mer på den höga formen också, eftersom den är den som ingår i tävlingsmomentet och ändå ska spegla en högre svårighetsnivå. Jag personligen lägger dock lika mycket tid på att träna den låga formen, och går faktiskt sällan vidare med svårare rörelser eller hög form om min häst inte är lösgjord i den låga. När jag rider andra hästar som har lättare för den låga formen får jag givetvis göra lite tvärtom 🙂 Men generellt tycker jag nog att folk tänjer på gränsen för den höga formen, men inte vågar göra det för den låga!

    Reply

  • Malin

    Jag tycker att ni är på rätt väg, och jag håller med dig. Rätt form måste bygga på styrka. Och en ny form kanske hästen inte orkar hålla i 20 min – det är därför fruktlöst att värma upp hästen i en form den inte orkar nå än, eller som den kanske är tillräckligt bekväm att gå i (ved vet vi utifrån bilder och film egentligen?!).
    Det är supersvårt att få varje häst att lägga sig rund och låg, det tror jag alla som har ridit unghästar vet. Det är alltid något vi strävar efter.
    Tycker iaf att det ser skitbra ut, Linn. Kul med voice over på filmerna!!

    Reply

  • Fanny

    Jag tycker också att ni är på rätt väg och att formen kommer när hästen är klar för det! 🙂 Men det är i allmänhet för mycket fokus på framdelen än bakdelen, och detta gäller inte bara dig utan nästan alla! Mer tryck bakifrån och bättre genom ryggen gör att formen kommer mer naturligt, men detta är såklart svårt att nå i uppvärmningen redan! Och det är också en sak som kommer mer naturligt när hästen utvecklas 🙂
    Men på rätt väg är ni, och ni utvecklas verkligen i snabb takt! Soraya är superfin *smiley med hjärtögon*

    Reply

  • Lollanns

    Läste precis detta av Jan Luc, som är en av världens främsta inom biomekanik och fd oympia ryttare (Dressyr) han har en del klokt att säga, så denna kan alla ju ta del av 🙂
    http://www.horsetalk.co.nz/2017/02/27/horse-training-long-low-wheelbarrow-syndrome/#axzz4ZqSAlBZV

    Reply

  • Cicci

    Jag tror som du att man måste jobba på den låga formen och att man kan länga och lägga ned den allteftersom hästen orkar hålla ihop kroppen utan stöttningen av ryttaren. Hade jag fått bestämma över er (;-)) hade jag velat ha ut nosen lite så den hamnar i eller framför lod istället för precis bakom lod som hon har på filmerna. Får du fram näsan tror jag att ryggen kommer upp av bara farten eftersom bakbenen då kommer trampa in under mer. Just nu ser hon ut att trampa bakhovarna i framhovarnas spår eller lite bakom och jag hade velat ha dem förbi, hehe. Men det kommer med styrkan 🙂 det tog mig 2 år för att få min då 10-åriga häst att ens få mulen nedanför manken eftersom hon 1 är ”högrest” på fullblodsvis och gärna går med nacken väldigt högt och 2 hon har lätt till spänning.

    Reply

  • Emmeli

    Tänkte jag skulle dela med mig av lite bra exempel. Hästen måste komma fram med mulen för att stretcha optimalt. Att rida hästen bakom lod hindrar hästen från att stärka överlinjen optimalt. Det är ingen ”Svår” form utan något alla kan göra även om det kan ta ett tag innan du får en stretch där hästen verkligen skjuter upp sig själv med bakbenen dvs rundar sig bak, aktiverar magmusklerna och kommer in under sig och bär. När man pratar om att hästen ska vara rund menar man inte att halsen ska böjas och vara rund utan bakdelen och hela överlinjen ska rundas. Från stretchen arbetar du sedan hästen uppåt men bara så högt som du kan utan att tappa ”rundheten”. Det tar lite tid men det kommer hålla längre än om man skyndar sig fram. https://www.youtube.com/watch?v=5RUyBEcbLpE Här ser ni en häst som går från stretch till samling. Denna häst har tidigare ridits väldigt mycket bakom hand så hon vill gärna dra in mulen, helt perfekt vore om hon aldrig gick bakom lod men det ger ändå en väldigt bra bild över hur det ska se ut. Mer film på samma ekipage notera hur löst hon håller i stångtygeln när hon rider. https://www.youtube.com/watch?v=NWLGSwBd1uo&t=752s

    Reply

  • Anna

    Form är alltid ett lika hett ämne. Och det finns nog lika många aspekter på hur höstens form bör vara som det finns ryttare, typ.
    Jag har alltid ansett att hösten bör variera sin form och få gå lång och låg emellanåt. Men att den ska fortsätta jobba korrekt för det. Sedan kan man variera samlingen och hästens position med huvud och hals.

    Men så lyssnade jag på Ridpodden där Malin Hellstedt som praktiserar klassisk ridkonst på hög nivå var med och pratade on bl.a. formen.
    Hon menar att det lösgörande arbetet ska ta högst några minuter. Hon har sina hästar så lösgjorda att hon kan ta ut dom ur stallet och direkt rida de svåraste rörelserna. Hon säger också att hästen inte alls behöver gå lång och låg. Hon rider aldrig sina hästar långa och låga och tycker att det arbetet skadar mer än vad det hjälper. Mycket intressant! Rekommenderas.

    Reply

    • Anonym

      Har du sett henne in action? Det har jag. Det syns väldigt väl att hästarna alltid rids korta, höga och ”samlat”. Inte mycket lösgjordhet där. Alla rörelser utfördes som cirkuskonster! Verkligen inget att ta efter!

      Reply

      • Caroline

        Det finns dock saklig publicerad vetenskap kring ämnet som visar att lång och låg placerar mer vikt på hästens bogar. Med andra ord förstår jag poängen i att för det mesta av tiden rida i samling när du sitter till häst. Det är ett vetenskapligt faktum. Det fråntar dock inte förståelsen för att använda en lång och låg form som tumregel för att kontrollera att samlingen var rätt.

        Det finns många ryttare från olika ”discipliner” inom dressyren som betonar vikten av att kunna samla och sedan gå ur samling utan spänning, det vill säga i en lång och låg form. Om detta inte är möjligt, är det inte samling utan snarare cirkuskonst och en spänd häst.

        Men jag tycker att du är orättvis när du kallar Malins ridning för cirkus och du själv inte ens kan stå för dig själv med namn.

        I övrigt tror jag att det är omöjligt att säga hur formen ska se ut. Det är lika individuellt som hästen själv och beror på hur hästen är byggd. Däremot finns det vetenskapliga belägg för hur det inte bör se ut.

        Reply

    • Caroline

      Jag håller med dig Anna.

      Reply

  • JenniferDressage.se

    Det här är verkligen intressant, både att titta på filmen och analysera och läsa allas kommentarer och dina egna tankar kring det. Jag tycker formen på Soraya blivit bättre och bättre. Men just i det du kallar den låga formen är hon för mycket bakom lod för att kunna säga att det är en bra stretch-form. Jag håller med om att det är en styrkegrej men samtidigt bör det vara lättare för hästen att bli lång&låg än att gå i korrekt samlad GP-form som kräver ännu mer styrka. Det är väldigt svårt att se på film men man undrar liksom vad som skulle hända om du släppte fram näsan lite mer, för det ser ut som att hon skulle kunna komma in bättre med bakbenen och därigenom också få fram nosen. Om man fokuserar i första hand på var hästen har huvudet är det lätt att man låser bakbenen från att komma in under kroppen ordentligt.

    Jag rider en häst ibland som gärna är bakom lod för att han tycker det är bekvämt, men jag är noga med att alltid jobba mot att få fram nosen i lod på honom. Men däremot så kan det ibland vara så att jag känner hur han släpper ryggen för att han inte orkar när han har nosen på rätt ställe, medan ryggen kommer upp och överlinjen blir rund när han går aningens bakom lod. Så där är det känslan jag går på och inte bilden i spegeln exakt var han har huvudet. Det viktiga tycker jag är att man inte hindrar hästen från att komma fram med nosen genom att hålla i tygeln och att man jobbar mot att få nosryggen i lod eller något framför, genom att aktivera bakbenen.

    Riktigt bra att du tar upp detta, hoppas du skriver mer om dina tankar kring detta sen. 🙂

    Reply

  • Anonym

    Tycker heller inte din låga form är låg, men låg rund och med nosen lite indragen. I en äkta lång och låg form får hästen stretcha ut hela sin hals med välvd rygg och nosen söker handen hela vägen lågt men ej bakom löd, mulen ska peka framåt. Ingrid klimke har bilder och filmer som du kan kolla på, lättare att visa än förklara.
    Det blir helt fel att säga att S inte kommit dit i utbildningen, detta kommer långt innan piruetter, byten etc på utbildningsskalan. En unghäst ska kunna gå i den formen om den är korrekt utbildad.
    Ibland handlar det om att ryttaren är rädd för vad hästen ska hitta på om den får frihet, känns tryggt att hålla dem kort hela tiden. Det är ju möjligt att hon skulle söka sig fram och ned om hon får chansen. Prova att släppa ut mer och mer tygel.

    Reply

    • Amanda

      Precis! Det handlar om att vi ryttare måste våga släppa på kontrollen! Inte det lättaste har precis börjat få in de här tänket själv att våga ge hästen mer frihet genom längre tyglar men ändå med kontakt där de jobbar med ryggen 🙂

      Reply

  • Amanda

    Här är ett bra klipp där de förklarar hur de ‘ska’ vara 🙂 det handlar om att få hästens rygg engagerad 😉
    https://youtu.be/hokqRs9GbrI

    Reply

  • Caroline

    Hej Linn, jag känner att jag också behöver kommentera detta då jag själv också har en unghäst (nu 6 år) som stretar mer uppåt än neråt med nacken för att han han helt enkelt är byggd i uppförsbacke.
    Ända sedan jag köpt honom har jag kämpat med en lång och låg form för att han ska kunna stretcha ut ryggen och slappna av mer och det jag vill komma fram till är att, precis som du säger, är det något som SUCCESSIVT utvecklas och hela tiden förbättras. Men det är inget som sker över en natt, precis som att jag själv skulle börja på yoga och tror att jag kan göra övningarna som ett proffs efter ett pass?? På samma sätt så stretchas och stärks hästen i en annan form än den själv helst vill gå i successivt, genom stretchande och stärkande arbete.
    Det är mer skadligt för hästen om du skulle tvinga ner henne i en form hon inte orkar bära sig själv i under uppvärmningen.. I min mening iaf….
    Eftersom jag har samma ”problem” kan jag känna med dig 🙂

    Reply

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.