En höstig tisdag

Såhär mörkt var det när jag promenerade ifrån jobbet strax efter fem idag! Mysigt. Jag försöker verkligen njuta av min livssituation som just nu ger mig möjligheter att spendera 2-4 morgnar i stallet varje vecka, det är guld att få starta dagen med ljus och frisk dagsluft. Då är det lättare att se mörket som enbart mysigt sedan.

Jag promenerade Linné ner för att möta…

..Nina! Det är närmre ett år sedan vi sågs så det var jättemysigt att ta en catch up om livet och hästarna över en havstornsmoothie.  Nina som är uttagen till landslaget och planerar sina internationella tävlingar – och jag med mina serier i vart fjärde 😉 Mysigt ställe va? Det heter Kafé Magasinet för er som vill kika in här när ni besöker Göteborg.

Nu håller jag på att laga en getostsallad med massa olika färgade betor – favoriträtt.
..och så funderar jag på att ge mig själv en kämpig utmaning. Låt se om någon av er är på, hehe. Jag avskyr gymmen i stan – trängas bland folk, typ stå i kö till maskinerna och dessutom svindyrt (jämfört med vad undrar Soraya ;)). Att rida fem ordentliga ridpass i veckan är för lite träning för mig, och även fast jag tänker att jag ska gå ut och gå när jag kommer hem från jobbet vill jag dö av tanken varje gång jag öppnar dörren efter en lång dag, det duggregnar och är kolsvart.

Vad tror ni om att trots mörkret (och gymmet) och gå upp 35-40 minuter tidigare minst tre vardagar i veckan och gå en 30 minuters power walk innan jobbet/skolan? Kommer man palla hålla i det? Det vore sååå värt att komma hem på kvällen och känna sig helt nöjd och klar med dagens grejer…

Det var min tisdag och mina tisdagstankar!

blogstats trackingpixel
Comments 17
  • Anonym

    Märkligt att det fortfarande är måndag i Göteborg, lite längre norrut är det tisdag 😉

    Reply

  • Cornelia

    Haha skrattade rakt ut åt första kommentaren! Hur var det med att leva i varje dag, Linn?! Ang träningen så läser jag Dashas blogg, hon har en träning hon kör framför TVn/datorn. Det är Jillian från amerikanska biggest loser som har ett 30 dagars program – 30 days Shred. Tre olika program man ska köra i tio dagar vardera (jag brukar blanda, tröttnar på att köra samma). Det tar 30 minuter är blandat kondition och styrka men det bästa är att man gör det hemma! Man slipper gym men får bra träning ändå. Detta kombinerar jag med PW så ofta jag hinner(okej, tid är egentligen inte mitt problem.. men orkar då hehe) . Kanske något för dig?

    Reply

    • www.linnolsson.se Post author

      Oh, ska kolla upp! Men hur fasen tränar man kondition hemma? Vet du om att jag bor i en lägenhet på 63 kvadratmeter…? Hehe! 😉

      Reply

      • Cornelia

        Jag bor på 44 så nog går det 😉 Hon pratar om cardio och det är ju kondition, men man kanske mer kallar det pulshöjande? Tex hoppar man ”hopprep” (dock utan hopprep) och då kör man ju igång kroppen ganska bra. Testa vettja! Det är jobbigare än man tror!

        Reply

  • Isabelle

    Det som funkar för mig just nu är att träna med min sambo! Han har köpt hem en skivstång och lite vikter (trots att jag var emot det 😉 haha) som vi använder för att träna hela kroppen! :) En period har jag även kört olika pass med kettlebell som jag har hittat på youtube :)

    Reply

  • Heidi

    Jag tycker absolut att det är värt att kliva upp lite tidigare för att gå ut på en pw. Nu gör jag inte det längre utan har bytt bilen mot cykeln istället :D.
    Började träna för en PT. Sjukt dyrt men så värt det. Då har jag någon som ”tvingar” mig att gå till gymmet (mitt gym har inte några maskiner utan är ett mer boxningsställe)..fast jag tränar inte det :) heter Fightbox och ligger i Slussen, Stockholm. Kolla om Gbg har något liknande? Sjukt kul att träna med fria vikter och mot sig själv istället för en massa dassiga maskiner.
    Annars skulle jag kolla på youtube, där borde det finnas massor av träna hemma program :)

    Man vill gärna tro att ridning ger en stark kropp, och det gör den absolut. Dock är det mer jobbet runt om kring hästen som ger träning och inte själva ridningen. Det märkte jag efter första passet för min pt 😀 Lycka till och kör!

    Reply

  • Malin

    Tränar jag på morgonen så blir det gjort. Tränar jag med sambon på em så blir det gjort. Träna själv på em/kväll så blir det sällan gjort… bästa för mig är att ha plockat fram allt och lagt brevid sängen och sen bara göra det, utan att tänka. Rekommenderar morgonträning starkt!

    Reply

  • Maja

    Gå till jobbet istället! När det är såhär kallt ute blir man inte svettig, och det är sååå skönt med en morgonpromenad. Kanske inte räknas som värsta träningspasset, men bättre än inget? Jag pluggar i Umeå och första året sprang jag 30 min varje morgon… i 20 minus. Det gör jag INTE igen, haha!!

    Reply

  • Birgitta

    Jag tror att det tveklöst mest handlar om huruvida man tycker att det är genuint KUL att träna- om man ska göra det annat än korta perioder i livet och sedan ge upp ( och riskera att känna sig misslyckad).

    Jag är 51, har provat att träna på olika vis flertalet gånger men jag tycker inte att det är kul utan tvingar mig och då blir det som ovan efter ett tag.

    Egen häst har jag haft i 30 år och tycker ALDRIG någonsin att det är tråkigt att rida- jag kan längta som ett barn ibland trots att jag rider 6-7 dagar i veckan.

    Reply

  • Lina

    Det är mkt bättre att träna på morgonen än kvällen, då har du /kroppen nytta av det hela dagen. Jag har lite problem med att gå upp på morgonen bara

    Reply

  • CamillaBeergquist.se

    Bra förslag med Pw direkt på morgonen, de är nog ett vinnande koncept! Det är dessutom, som någon mer påpekade bästatiden att träna på morgonen!

    Reply

  • Lo

    Det är ju ofta enklare att få det gjort på morgonen. Sk man träna på kvällen så hinner man tänka, och tänka, och känna att nääää det är nog lite för kallt/blött/mörkt/har jag ändå inte liiite lite ont i halsen och så stannar man hemma istället.

    Reply

  • Lotta

    Jag lider av den där åkomman tidsbrist, på riktigt, inte att tv-soffan tar för mycket tid…
    För att få in träningen så försöker jag mig på lunchträning någon dag i veckan, cyklar till stallet, affären osv… Går till så många möten som det är möjligt. Sen har jag just påbörjat en personlig utmaning som går ut på att göra en armhävning/dag. Alla hinner med en armhävning och när man ändå är nere på golvet är det lätt att göra några extra :)

    Reply

  • Jennifer

    Innan jag blev sjuk gick jag alltid ca 45-60 minuters promenader på morgonen innan jobbet, såå himla skönt sätt att starta dagen på och ganska lätt att hålla i när det väl blivit en rutin. På med ett par bra skor och lurar med favoritmusiken så är det inga problem ska du se. :)

    Reply

  • Johanna

    Jag tränar eller rider före jobbet och tvärtom efteråt varje vardag (fast nu när man är lite småförkyld blir det lite mer sporadiskt beroende på hur kroppen känns). Det är inte jättekul varje morgon direkt, speciellt inte nu i höstrusket då det är kolsvart både före och efter arbetsdagen. Men tricket är att inte tänka utan bara göra. Och att absolut inte gå hem och sätta sig i soffan mellan, utan köra på direkt efteråt.. typ som en del av arbetsdagen ser jag det som. När jag väl är hemma är det chill-time, och det är SÅ värt det! Har inte ångrat en sekund att jag började styrketräna vid sidan av ridningen :)

    Reply

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Menu Title